Biznes w sieci – 6 porad dla lokalnych przedsiębiorców

Biznes w sieci wydaje się być wybawieniem, dla tych którzy go prowadzą w ten sposób. Pandemia szaleje w najlepsze, a nasi rządzący co chwilę dokładają nam nowych ograniczeń. Nikt nie liczy się z tym, jak to się skończy dla gospodarki. Pal licho gospodarkę. Nikt nie przejmuje się tysiącami mniejszych przedsiębiorców, którzy z dnia na dzień stracili nawet 100% swojego dochodu. Rząd oczywiście podejmuje jakieś próby przygotowania skutecznej pomocy, ale budzą one kontrowersje na każdym kroku. Ciężko więc być spokojnym o to, co będzie jutro. A może być różnie. Dlaczego zatem nie zainteresować się możliwością działania w internecie? Może nie przyniesie to natychmiastowych korzyści, ale długofalowo może naprawdę pomóc Twojej marce się rozwijać.

Skoro i tak w obecnym momencie nie masz za wielu klientów (lub wręcz w ogóle) to na pewno masz trochę czasu. Proponuję Ci, żebyś ten czas spożytkował na coś bardziej praktycznego niż czekanie na pomoc, która może nigdy nie nadejść. Oto moje pomysły na to, jak możesz działać w internecie w dobie pandemii.

Biznes w sieci – wstęp

Na początku chciałbym zaznaczyć, że sam nie jestem specjalistą od prowadzenia biznesu w sieci. Mimo to obserwuję mnóstwo ludzi, którym udało się taki biznes wdrożyć i z powodzeniem prowadzić. Te porady opieram właśnie na własnych obserwacjach i wyciągniętych z nich wnioskach. Wierzę, że każdą z tych rzeczy da się wdrożyć i przy odrobinie szczęścia osiągnąć zadowalające wyniki. Wiem, że to temat trochę spoza zakresu mojej działalności, ale mam nadzieję, że chociaż trochę Ci pomoże. Przejdę zatem do wyliczanki!

Prowadź social media!

Biznes w sieci - social media

Moim zdaniem to najważniejsza porada ze wszystkich tutaj zebranych. Uważam, że w ostatnich 10 latach media społecznościowe pochłonęły praktycznie większość naszej populacji. Ciężko już zliczyć ilu jest użytkowników na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Obecnie mocno przebija się także TikTok, ale on jest kierowany do młodszej społeczności (chociaż czy na pewno?). Dlatego w XXI wieku nie możesz pozwolić sobie na to, aby nie było Cię w takim miejscu. Z odrobiną kreatywności każdy biznes da się łatwo wypromować w mediach społecznościowych.

Powiem więcej. Dzisiaj media społecznościowe jak na przykład Facebook dają sporą możliwość sprzedaży różnych produktów. Te platformy są naprawdę rozbudowane. Grzechem jest z tego nie korzystać.

Moja rada:

Jeżeli jeszcze nie posiadasz, to załóż profil firmowy na najpopularniejszych platformach, znajdź miejsca, gdzie są Twoi idealni klienci (jak na przykład grupy na Facebooku), a później wchodź w dyskusje z tymi klientami tematy związane z Twoją branżą. Buduj swoją pozycję jako specjalisty, a zobaczysz pozytywne zmiany w swoim biznesie.

Przykład:

Powiedzmy, że prowadzisz zakład fryzjerski. Nie możesz w tym momencie dojechać do klienta, a Twój lokal jest zamknięty. Nie masz żadnego dochodu. Po pierwsze stwórz swój profil firmowy na platformach takich jak Instagram i Facebook. Na Instagramie dodawaj co jakiś czas zdjęcie wykonanej przez siebie fryzury lub szukaj w internecie nowych trendów i podobnych realizacji, jakie udało Ci się wykonać. Na Facebooku znajdź grupy, na których zbierają się Twoi idealni klienci i tam rozmawiaj z innymi członkami, dodawaj ciekawe posty i buduj relacje z potencjalnymi klientami. I może Ci ludzie nie przyjadą specjalnie z drugiego końca Polski do Twojego zakładu (chociaż nic nie wiadomo), ale Twoja pozycja pozwoli Ci w przyszłości realizować inne projekty i czerpać zyski ze źródeł, które być może nigdy by Ci nie przyszły do głowy.

Buduj listę mailową

Według większości „grubych ryb” polskiego internetu, lista mailowa to narzędzie, które zarabia najwięcej pieniędzy. Jest to coś, co pozwoli Ci na indywidualny kontakt z Twoimi klientami i osobami, zainteresowanymi tym, co oferujesz. Czasem lista składająca się z kilkuset maili, ale odpowiednio dobranych może wygenerować Ci spory przychód. Jeżeli ktoś raz już Ci zaufał i zapisał się na Twoją listę mailową, to będzie bardziej skłonny coś od Ciebie kupić.

Moja rada:

Zacznij zbierać maile od swoich klientów. Dziwię się, jak często przedsiębiorcy nie wykorzystują możliwości pozyskania maila od klienta. Na Youtube znajdziesz mnóstwo tutoriali jak przygotować cały system do budowania listy mailowej w taki sposób, aby te maile zbierały się bez Twojego udziału. To jest naprawdę proste. Jedyny mankament jest taki, że niestety niektóre rozwiązania służące do przechowywania list mailowych są płatne. W zasadzie to wszystkie liczące się systemy pobierają miesięczną opłatę od pewnej ilości posiadanych maili na swojej liście. Jednak od razu na pewno nie zbierzesz 500 maili.

Jak zbierać maile?

Temat wydaje się oczywisty, chociaż taki nie jest moim zdaniem. Tak naprawdę nie jest łatwo pozyskać maila do Twojego idealnego klienta. Jeżeli potencjalny klient miał już jakiś kontakt z Tobą lub Twoją marką to może być łatwiej. Jeżeli jednak nie, to proponuję Ci przygotować coś, co nazywamy lead magnet. Najczęściej jest to jakiś dokument pdf odpowiadający na często pojawiające się pytanie z Twojej branży. Chodzi o to, aby ten dokument był interesujący i przyciągał odpowiednich ludzi. Później zostaje Ci tylko oferować taki dokument w zamian za pozostawienie maila. Lead magnetem może być cokolwiek. Może być dostęp do wspomnianego dokumentu PDF, mogą być arkusze kalkulacyjne, może być nagranie wideo lub audio. Możliwości jest mnóstwo.

Stwórz kurs online

Biznes w sieci - kurs online

Jeżeli mówimy o produktach online, to pierwsza rzecz, która nasuwa się na myśl, to kurs. Kursy online można tworzyć na każdy temat. Uwierz mi. Prawie na każdy temat da się stworzyć kurs online. Co więcej, prawdopodobnie na każdy kurs, jaki przyjdzie Ci do głowy, znajdą się chętni. To świetna rzecz na Twój pierwszy produkt cyfrowy. Oczywiście nagranie pierwszego kursu nie będzie wcale łatwe. Z drugiej jednak strony taki kurs może zarabiać przez długi czas. W internecie jest mnóstwo materiałów na ten temat. Z powodu pandemii duża część edukacji przeniosła się do internetu. To idealny czas na uruchomienie własnego kursu. Przykładowe kursy możesz znaleźć na stronie akademia.pl.

Moja rada:

Przyjrzyj się dokładnie swojej branży. Spróbuj wytypować kilka najczęstszych problemów, na które natrafiają Twoi klienci. Zbierz te problemy i zastanów się, do którego z nich najlepiej pasowałby kurs online. Później idź z tym pomysłem bezpośrednio do swojego klienta. Jeszcze zanim zaczniesz tworzyć kurs, sprawdź, czy to jest faktycznie temat na, którym zależy Twojemu klientowi. Poproś o zapłatę za dostęp do takiego kursu. Jeżeli znajdziesz klientów chętnych zapłacić Ci pomimo tego, że kurs jeszcze nie wystartował, to jesteś w bardzo dobrym miejscu. To znaczy, że masz klientów. Teraz pozostało tylko nagrać kurs i zacząć go szerzej promować.

Pomysły na kursy:

  • Mechanik samochodowy – Sam napraw swojego Forda. Najpopularniejsze usterki samochodowe i jak je naprawić.
  • Fryzjer – Kurs fryzjerstwa dla laików. 10 prostych technik strzyżenia włosów do zastosowania w domu.
  • Kosmetyczka – Kurs manicure
  • Hotel – Kurs prowadzenia własnego hotelu. Od zera do własnej sieci hoteli.

Przenieś sprzedaż do sieci

Biznes w sieci - e-commerce

Dla niektórych branż nie ma nic prostszego niż po prostu przenieść sprzedaż swoich produktów do internetu. Światowy rynek e-commerce, na razie puchnie od napływającego kapitału. Okazuje się, że ludzie masowo przenieśli swoje zakupy do internetu. Co prawda za niedługo zostanie to ograniczone przez kryzys finansowy, ale zakupy internetowe będą tylko coraz popularniejsze. Mnóstwo marek przenosi teraz sprzedaż do sieci, bo to się po prostu opłaca.

Moja rada:

Zrób przegląd swojego magazynu. Wybierz kilka produktów, które sprzedają się najlepiej i zacznij je sprzedawać w sieci. Masz dwa wyjścia albo będziesz to robić poprzez własną platformę lub wykorzystasz popularne serwisy jak Allegro czy OLX. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Wybierz to, które uważasz za korzystniejsze dla siebie i działaj.

Przykład:

Powiedzmy, że prowadzisz lokalny sklep spożywczy. Wokół jest kilka innych sklepów, więc konkurencja jest niemała. Wpadasz więc na pomysł robienia zakupów online na platformie, którą przygotujesz. Klient będzie mógł zrobić zakupy i zapłacić za nie online. Zakupione towary zapakujesz ładny sposób i w wyznaczone trzy dni w tygodniu będziesz dostarczać pod drzwi klientów. Jeżeli działasz lokalnie, taki sposób dostawy nie powinien sprawić Ci żadnego problemu. Zaczynasz reklamować się na mediach społecznościowych i wysyłać wiadomości do potencjalnych klientów z ofertą lub informacją o Twojej nowej platformie. To powinno wystarczyć aby w widoczny sposób zwiększyć sprzedaż.

Oferuj konsultacje online

Kolejny rodzaj oferty online. Mimo że ludzie nie wychodzą obecnie z domów, to mają pewne potrzeby. Firmy nadal potrzebują konsultować się z prawnikami, księgowymi lub innymi specjalistami. Normalni ludzie także potrzebują konsultacji dietetyków, trenerów personalnych lub psychologów. Nadal niewielu tych specjalistów świadczy usługi online. Niezależnie czy mówimy tutaj o prawnikach, czy psychologach. Owszem, nie wątpię, że najlepiej spotkać się na żywo, ale w obecnym stanie nie jest to wskazane. Udzielanie takich konsultacji online jest za to świetnym przykładem, jak prowadzić biznes w sieci.

Moja rada:

Sprawdź, czy Twoi klienci są zainteresowani konsultacjami online. Wystarczy prosty mail z informacją o tym, że możesz świadczyć swoje usługi w ten sposób. Jeżeli nie masz maila, to możesz równie dobrze wysłać krótką wiadomość SMS lub zadzwonić do swoich obecnych klientów z zapytaniem, czy nie potrzebują Twoich usług i z krótką informacją o tym, że teraz świadczysz je również online. Tyle wystarczy, aby poinformować klientów i utrzymać stały dochód. Jeżeli natomiast wykorzystasz media społecznościowe to może się okazać, że pozyskasz jeszcze więcej zleceń niż wcześniej.

Stwórz produkt online

Wcześniej mówiłem o kursach, które według mnie stanowią osobną kategorię produktów online. Kursów jest mnóstwo i praktycznie na każdy temat da się znaleźć przynajmniej jeden. Jednak kursy to nie jedyny rodzaj produktów online. Istnieją inne produkty cyfrowe, które mogą Ci wygenerować spore zyski. Na przykład e-book. To produkt cyfrowy, który możesz powielać w nieskończoność. Możesz ustawić wszystko w taki sposób, że będzie generowało pieniądze praktycznie samo. Proces sprzedaży i dostarczania produktu online da się zautomatyzować w taki sposób, żeby nie była konieczna Twoja ingerencja. Jest to świetny sposób na zbudowanie dodatkowego źródła dochodu. Może też być świetnym elementem, od którego zaczniesz budować swój biznes w sieci.

Biznes w sieci – podsumowanie

Jak widzisz, jest mnóstwo opcji, na których możesz oprzeć swój biznes w sieci. Ogranicza cię tylko własna pomysłowość i chęci. Zakładam, że dzisiaj wszyscy mają dostęp do internetu oraz komputer w domu. Nic więcej nie potrzebujesz. Polecam Ci spróbować, chociaż część swojego biznesu skupić na działaniach w internecie. Nie wiadomo jak długo potrwa obecna sytuacja i w jaki sposób zmieni ona nasze społeczeństwo. Jedno jest pewne. Nic już nie będzie takie samo jak było przed wybuchem pandemii. Zamiast przystosowywać się do nowych trendów, może warto byłoby je tworzyć i skierować w najodpowiedniejszą dla Ciebie stronę? Tym optymistycznym pytaniem zakończę dzisiejszą wyliczankę.

Dzięki, że poświęciłeś/poświęciłaś swój czas na przeczytanie tego postu. Jeszcze raz wyrażę nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu będzie Ci on w stanie pomóc podjąć działanie i zbudować swój biznes w sieci. Jeżeli mogę Ci w czymś pomóc lub masz jakiekolwiek pytania, pisz śmiało. Zachęcam do pisania komentarzy oraz kontaktowania się ze mną za pomocą formularza na stronie kontakt.