Zanim zlecisz stworzenie strony – 5 pytań Kontrolnych!

Jest czwartek. Normalny dzień pracy. Za oknem szaro i ponuro jak to w zimowy dzień. Dzwoni telefon. Okazuje się, że to klient chciałby zapytać o wycenę strony internetowej. Zaczynam zadawać pytania kontrolne, klient się irytuje, bo nie jest w stanie mi odpowiedzieć na większość z nich bez wahania. Nie przemyślał jeszcze dokładnie co i jak. On chce tylko poznać cenę. W końcu po kilkunastu minutach wypytywania mam ogólny pogląd na to, czego klient oczekuje. Podaję wycenę i rozmowa leci dalej.

Jednak później w trakcie współpracy wychodzi jeszcze mnóstwo poprawek, bo klient, odpowiadając pod „presją” pytającego nie zdąży pomyśleć o jakimś ważnym dla niego elemencie. W kolejnym kroku dogadujemy poprawki. Pierwotna wycena często jest nieadekwatna a klient ma pretensje, dlaczego to niby ma kosztować ekstra. Przecież to taka prosta, nic nie znacząca zmiana.

No właśnie. Wielu ludziom wydaje się, że stworzenie strony to taka prosta rzecz. Przecież w dzisiejszych czasach da się wszystko „wyklikać” w jakimś edytorze. Więc po co te wszystkie komplikacje? Okazuje się, że często klient nie do końca sam wie czego chce. I w tym naprawdę nie ma nic złego. W końcu ktoś, kto zawodowo zajmuje się stolarstwem, nie potrzebuje wiedzieć w jaki sposób zwiększyć ruch na stronie internetowej.

Czy wykonawca powinien wskazać Ci co jest ważne?

To ja (wykonawca) jestem od tego aby wiedzieć co pomoże Twojej stronie przyciągnąć więcej klientów. Mimo tego nie będę w stanie pomóc ani nawet podać przybliżonej wyceny bez odpowiedzi na kilka podstawowych pytań. Niestety najczęściej jest tak, że te pytania pokazują klientowi, że nie do końca przemyślał sobie co on tak na prawdę chce. To potrafi wywołać pewną frustrację. Klient zaczyna się denerwować gdy wie, że czekam na odpowiedź po drugiej stronie słuchawki, a on nie może teraz akurat zebrać myśli i nie wie co mi odpowiedzieć. Stąd później wynikają pewne nieporozumienia. Oczywiście staram się minimalizować takie sytuacje poprzez spisanie wymagań i przesłanie ich klientowi do zaakceptowania ale nie jest to w 100% pewna metoda.

Dlatego też aby łatwiej było Ci zastanowić się nad swoimi potrzebami, przedstawiam Ci poniższe pytania kontrolne. Jest to zbiór kilku najczęściej zadawanych pytań podczas zbierania informacji przed przystąpieniem do projektowania i wdrażania strony internetowej. Zaznaczam tylko, że nie są to wszystkie pytania jakie zadaję klientom w trakcie zbierania danych do projektu.

Pytania kontrolne

1. Po co Ci strona internetowa?

Ja wiem, że to pytanie może wydawać się trywialne i wręcz głupie ale zastanów się proszę przez chwilkę nad nim. Często klienci chcą mieć stronę internetową no bo jak to tak można bez strony. W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie firmę bez strony internetowej. Ale zastanów się przez chwilę jaki ma być cel tej strony? Może potrzebujesz miejsca w którym będziesz zbierać maile od potencjalnych klientów? A może twoim celem jest stworzenie strony dla Twojego produktu? Czy może chcesz stworzyć własny sklep internetowy? Do każdego z tych przypadków trzeba podejść inaczej. Jeżeli potrzebujesz zbierać maile od klientów to najlepiej zadziała pewnie blog z darmowymi treściami. W przypadku strony dla produktu powinien wystarczyć statyczny landing page ale już sklep internetowy to zazwyczaj (ale nie zawsze) dedykowane rozwiązanie SaaS. Poniżej podaję Ci listę najpopularniejszych zastosowań stron internetowych.

  • Sprzedaż produktów online – sklep internetowy
  • Sprzedaż produktów offline – dotarcie z ofertą do klienta
  • Pozyskanie adresów email – budowa listy mailowej/bazy potencjalnych klientów
  • Pozyskanie danych użytkownika – jak na przykład Facebook
  • Skierowanie dużego ruchu na stronę w celu zarabiania na reklamach

Jak widzisz zastosowań jest dużo, a to tylko te najpopularniejsze. Dlatego warto się zastanowić przy odpowiadaniu sobie na to pytanie.

2. Co ma zawierać strona?

Kolejne pytanie z tych niepozornych. Czasem jak je zadaję, to klient nie wie o co mi chodzi. No bo jak to? Co ma zawierać? No normalnie przecież. Mail, telefon, mapa z adresem siedziby firmy. A może dodamy jeszcze bloga? I wie pan co? Jeszcze jakaś informacja o firmie. Może zdjęcia pracowników z opisem? A no i opinie klientów. Obowiązkowo muszą być opinie klientów. Formularz kontaktowy też by się przydał.

Bardzo często sam łapię się na tym, że jestem niezdecydowany co do treści jakie chciałbym zawrzeć na mojej stronie. Jest to zupełnie normalne ale zauważyłem, że wystarczy się trochę zastanowić do czego potrzebuję strony, a wtedy jej treść okazuje się być oczywista. Na przykład, jeżeli moja strona ma tylko informować o tym, że istnieje firma X, która zajmuje się sprzedażą pączków, a kupić je można w pączkarni w Rzeszowie, to najlepszą (i najtańszą) opcją będzie prosta strona statyczna zawierająca tylko dane firmy, krótki opis produktu i mapę z adresem. Wdrożenie takiej strony zajmuje około jednego dnia i jest naprawdę proste.

3. Do kogo jest kierowana strona?

Czyli kto na tę stronę będzie wchodził. Najczęstsza odpowiedź to „klienci”. No dobrze ale kim jest Twój klient? W końcu całkowicie inaczej trzeba podejść do niedowidzących starszych osób (np. większa czcionka, strona o większym kontraście) a inaczej do młodych ludzi, których często przyciągają kolory i ciekawe efekty. Określenie Twojego idealnego klienta jest ważne nie tylko z punktu widzenia strony internetowej, dlatego dziwi mnie, że tak wielu przedsiębiorców nadal nie wie do kogo konkretnie kieruje swoją ofertę.

Spróbuj się zastanowić nad tym, kim jest idealna osoba do której kierujesz swoje produkty lub przekaz. Gdy już określisz taką osobę, to postaw się na jej miejscu i zadaj sobie pytanie, czego oczekujesz od tej strony. Najlepiej jakby odpowiedzi były konkretne np. chcę mieć łatwy dostęp do menu w każdej chwili, a nie ogólne jak np. chcę żeby strona ładnie wyglądała. Na początku jest to trudne ale z kolejnymi próbami będzie coraz prostsze.

4. Jak ma wyglądać strona?

Pytanie trochę połączone z poprzednim, aczkolwiek dotyczy innego aspektu. Chodzi o to, że dobrze byłoby, gdybyś zgłaszając się do osoby wykonującej strony, miał już pewien zarys tego co chciałbyś/chciałabyś uzyskać. Bardzo dobrą praktyką jest przygotowanie 2 – 3 przykładowych stron, których design Ci się podoba. To niesamowicie ułatwia i przyspiesza pracę. Wykonawca wie wtedy, mniej więcej w jakim kierunku podążać. Strony te mogą być stronami Twojej konkurencji. Albo stroną firmy, którą znalazłeś pewnego dnia i zapadła Ci w pamięć.

Dodatkowo, jeżeli posiadasz już na przykład logo, to dobrze by było utrzymać stronę w podobnym stylu i kolorystyce. Dlatego podczas rozmowy z wykonawcą dobrze jest przedstawić jakie materiały już posiadasz (jeżeli oczywiście jakieś posiadasz) tak, aby mógł on wziąć je pod uwagę w trakcie prac nad projektem. Ważne jest, aby strona nie tylko spełniała wymagania techniczne, ale również, żeby Ci się po prostu podobała.

5. Ile możesz zapłacić?

Określenie budżetu to chyba najważniejsza z czynności podczas planowania własnej strony internetowej. W sumie to budżet jest najważniejszą sprawą przy realizowaniu jakiegokolwiek projektu (chyba że jest się miliarderem i pieniądze nie grają roli). Warto dlatego określić go precyzyjnie i później się go trzymać. Wiadomo, że przy takich pracach nie istnieją sztywne widełki (pracę kreatywną nie tak łatwo wycenić, jak fizyczny produkt). Mimo to uważam, że dobrze jest początku ustalić sobie, że na stronę chcesz wydać na przykład 2000zł. Wiele firm podaje orientacyjne ceny stworzenia strony internetowej. Dlatego też mając już pewną obraną kwotę, wiesz od razu, z jakich firm wyszukanych w internecie możesz zrezygnować, bo ich wyceny zaczynają się na przykład od 3000zł. Warto też odrzucić te firmy, które deklarują wykonanie strony poniżej 500zł. O tym dlaczego, napiszę w innym poście bo to naprawdę obszerny temat.

Gdy już ustalisz budżet i skontaktujesz się z wykonawcą, warto jeszcze dowiedzieć się co wchodzi w skład oferty za którą płacisz bo może się okazać, że firma, z wyższą wyceną oferuje więcej usług w pakiecie. O tym, co powinno bezwzględnie znaleźć się w takiej ofercie, napiszę osobny post.

pytania kontrolne checklista

Pytania kontrolne – podsumowanie

Powyższa lista to najczęstsze pytania kontrolne, które zadaję klientom podczas wstępnej wyceny. Warto przysiąść przy nich, zanim zdecydujemy się zadzwonić lub napisać do jakiegoś wykonawcy. Może to oszczędzić czas oraz przyspieszyć wykonanie projektu. Dobry wykonawca powinien przeprowadzić Cię przez wszystkie te pytania, aby dowiedzieć się czego potrzebujesz. Jeżeli jednak tego nie zrobi, to musisz sam/sama wiedzieć co jest dla Ciebie ważne. Mam nadzieję, że tak krótka lista pomoże Ci zebrać podstawowe wymagania dotyczące Twojej strony internetowej.

Zapraszam do komentowania pod postem. Jeżeli masz jakieś pytania, zadawaj je śmiało. W razie, gdybyś wolał skontaktować się ze mną prywatnie, to możesz napisać mi maila, albo skorzystać z formularza kontaktowego na stronie kontakt.