Wizytówka google – darmowa alternatywa dla strony internetowej?

Dostaję czasem zapytania od lokalnych przedsiębiorców odnośnie stron internetowych. Jeżeli biznes, który prowadzi dany przedsiębiorca, jest lokalny jak na przykład zakład fryzjerski lub niewielki sklep, to właściciel często zastanawia się, czy jest sens tworzyć stronę internetową. Te wątpliwości są jak najbardziej uzasadnione. No bo po co wydawać sporo pieniędzy na coś, co niekoniecznie zwiększy przychody i przyciągnie nowych klientów. Oczywiście, że obecność w internecie jest dzisiaj praktycznie obowiązkowa, ale czy na prawdę trzeba wydawać tyle pieniędzy na stronę? Czy nie ma jakiejś darmowej alternatywy?

Okazuje się, że właśnie taka alternatywa istnieje. Chodzi mi o Google Moja Firma. Nie wiem, czy to oficjalna nazwa tego narzędzia, ale taka nazwa widnieje w panelu. Co to tak naprawdę jest? Jak możesz z tego skorzystać? Co może Ci to dać? Postaram się odpowiedzieć na te pytania właśnie w tym wpisie.

Wizytówka google

Zacznę może od tego, co to jest wizytówka Google. Najłatwiej to będzie wytłumaczyć na przykładzie. Poniżej widzisz zrzut ekranu z mojej wyszukiwarki po wpisaniu frazy „fryzjer Rzeszów”. Nazwy firm zostały zamazane specjalnie. To, co widzisz na tym zrzucie to oceny i podstawowe informacje o trzech najlepiej ocenianych zakładach fryzjerskich w Rzeszowie. To jest właśnie wizytówka Google. A właściwiej jej część, bo to tylko jeden z podstawowych sposobów prezentacji treści przez Google Moja Firma. Inne ekrany przedstawię Ci w dalszej części postu.

wizytówka google - wynik
Wynik wyszukiwania frazy: fryzjer Rzeszów

No więc na górze jest mapa z zaznaczonymi lokacjami podanych niżej punktów. Mniejsze czerwone kropki oznaczają inne zakłady, które nie pojawiły się w pierwszych trzech wynikach. Pod mapą są metody sortowania użyte do wyświetlenia wyników poniżej. Domyślnie jest wybrane sortowanie po ocenach oraz po godzinach otwarcia danego zakładu. Poniżej mamy listę trzech pierwszych wyników pasujących do kryteriów sortowania. Gwiazdki oznaczają ogólną ocenę a liczba po ich prawej stronie to ilość opinii wystawionych w usłudze Google. Po prawej stronie mamy jeszcze przyciski przenoszące do strony internetowej firmy oraz wytyczoną trasę do adresu firmy bazującą na naszym położeniu. To by było na tyle słowem wstępu.

Jakie dane można znaleźć w Google Moja Firma?

Oprócz danych teleadresowych oraz godzin otwarcia możemy znaleźć też mnóstwo innych przydatnych informacji. Jakich? To już zależy od rodzaju firmy, jaką wyszukujemy. Weźmy na przykład hotel. Wizytówka Google pozwala przejść do rezerwacji pokoju przez kilka firm, które oferują miejsca w danym hotelu. Jest też dostęp do krótkiego opisu hotelu oraz listy udogodnień, jakie oferuje. Dane te widać na zdjęciach poniżej. Jeżeli chodzi jeszcze o hotele, to ich oceny są podzielone na kategorie. Mamy na przykład osobną ocenę za lokalizację, obsługę czy pokoje. Niezależnie od branży, w jakiej działasz, to wizytówka pozwala Ci na dodanie zdjęć z Twojej firmy lub twoich produktów.

A no właśnie. W Google Moja Firma możesz dodać także produkty, jakie oferuje Twoja firma. Poniżej możesz zobaczyć zdjęcie, jak może to wyglądać na podstawie firmy ZbitaSzybka.pl z Rzeszowa. Przycisk zamów online przenosi do strony firmy, gdzie można zamówić produkt, w tym wypadku usługę wymiany ekranu w telefonie.

Usługa wymiany ekranu w telefonie

Jak widzisz ilość danych, których możesz dostarczyć do Google Moja Firma, jest całkiem spora. Ale czy warto sobie tym zaprzątać głowę?

Korzyści z posiadania Google Moja Firma

Jesteś na mapie

Wizytówka Google to świetne rozwiązanie, ale czy dla wszystkich? Wydaje się, że nie do końca. Sama usługa jest określana mianem narzędzia do promocji Twojej lokalnej marki. I to by się zgadzało. Bo widzisz, najwięcej skorzystać na niej mogą właśnie niewielkie, lokalne biznesy. Na przykład może to być lokalna fryzjera w małej miejscowości. Albo mechanik samochodowy lub sprzedawca warzyw. Ogólnie usługa przewidziana jest dla biznesu lokalnego, który ma jakieś miejsce, gdzie przyjmuje klientów. Ważne jest właśnie to, że pojawiasz się na mapie pod podaną przez Ciebie lokalizacją, co pomaga odnaleźć Cię lokalnej społeczności.

Produkty w wizytówce

Biorąc pod uwagę powyższe, to wydaje się, że nie jest to idealne miejsce dla firm, które działają w większości lub wyłącznie w sieci. Jeżeli nie przyjmujesz klientów pod konkretnym adresem, to wizytówka Google może nie być najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie. Z drugiej jednak strony, gdy część biznesu prowadzisz w lokalnym sklepie, ale także starasz się dbać o sprzedaż online, to produkty w Google Moja Firma wyglądają, jakby były stworzone specjalnie dla Ciebie.

Opinie klientów

Największą wartością, według mnie są opinie klientów. W końcu to zawsze przyciąga nowych konsumentów. Oprócz samej opinii w można zostawić też krótki komentarz. Sam często poszukując jakiejś firmy, przeglądam komentarze w wizytówce Google. Dzięki temu mam pewność, że wybrany specjalista jest tym, kogo poszukuję.

Możliwość płatnego promowania

Ostatnią korzyścią, którą tutaj wymienię to możliwość promowania swojej wizytówki Google za pomocą płatnych reklam. Wydaje się to być naprawdę świetną opcją. Nie wiem dokładnie jaki jest koszt takiego promowania, ale to prawdopodobnie zależy od tego, w jakiej branży oraz w jakim mieście działasz. Mimo to promowanie wizytówki to szansa na pozyskanie nowych klientów.

Wszystkich funkcji, które oferuje Google Moja Firma, nie sposób wymienić. Jeżeli jednak interesuje Cię to, co jeszcze zawiera ta usługa, to polecam Ci blog pierwszynamapie.pl. Seweryn, który prowadzi ten blog, jest specjalistą od tej usługi, a na jego blogu znajdziesz mnóstwo ciekawych artykułów na ten temat.

Jak założyć wizytówkę?

Warto na początku tego rozdziału zaznaczyć, że stworzenie profilu firmy, a zatem i wizytówki Google jest całkowicie darmowe (na razie). Można tego dokonać, wchodząc tutaj. Następnie musisz przejść przez kilka ekranów, gdzie trzeba podać nazwę firmy, dane teleadresowe, kategorię działalności. Ważne jest to, że taką wizytówkę musisz zweryfikować. Z tego, co się orientuję, to weryfikacja polega na tym, że na podany przez Ciebie adres przychodzi pocztówka od Google z instrukcją jak zweryfikować swoje konto w Google Moja Firma. Przyznasz, że w dobie komputerów jest to całkiem niespodziewana opcja. Jej jedynym minusem jest czas oczekiwania na listonosza.

Jeżeli Twoja firma już widnieje w wizytówce Google, to możesz zawsze zostać jej posiadaczem. Nadal trzeba zweryfikować takie konto w tradycyjny sposób, więc nie da się przejąć wizytówki należącej do kogoś innego.

Wizytówka Google – podsumowanie

Dzisiejszy post jest trochę krótszy, ale jego założeniem było podsumowanie tego, co już udało mi się dowiedzieć na ten temat i podrzucenie Ci tych informacji jak najszybciej. Dlaczego? Ponieważ jeżeli jesteś małym lokalnym przedsiębiorcą i nie prowadzisz akurat sklepu spożywczego, to pewnie siedzisz w domu. Uważam, że szkoda by było ten czas zmarnować na zamartwianie się lub inne bezproduktywne działania. Dlatego też możesz zająć się tym, jak wygląda Twój biznes w sieci. Ja podałem Ci tylko jedną rzecz, która może Ci pomóc w przyszłości. Możesz też zacząć działać w mediach społecznościowych lub wystawiać swoje produkty na allegro. Aktualnie (stan na 06.04.2020) kryzys jeszcze w nas nie uderzył, więc ludzie jeszcze wydają pieniądze. Rozsądnie byłoby więc trochę tych pieniędzy przygarnąć do siebie.

Post ten powstał po przesłuchaniu odcinka podcastu MałaWielkaFirma prowadzonego przez Marka Jankowskiego. Jego gościem bym Seweryn Pietrucha prowadzący blog pierwszynamapie.pl. Odcinek tego podcastu możesz znaleźć i odsłuchać tutaj. Gorąco polecam ten odcinek, jak i wszystkie inne. Jeżeli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej o wizytówce Google, to polecam blog Seweryna. Jest tam mnóstwo materiałów na temat tej usługi.

Jak zawsze dziękuję Ci bardzo za dotarcie do samego końca. Jeżeli masz jakieś pytania, to zapraszam do komentowania lub kontaktowania się ze mną mailowo albo za pomocą moich mediów społecznościowych. Moje dane kontaktowe znajdziesz na stronie kontakt.